Hayatta neleri kaçırıyorsunuz

Bir Öykü…Hayatın İçinden…Neleri Kaçırıyoruz…

Metrodaki Kemancı

Soğuk bir Ocak sabahı, bir adam Washington DC’de bir metro istasyonunda, kemanla 45 dakika boyunca altı Bach eseri çalar. Bu süre içinde, çoğu işe yetişme telaşındaki yaklaşık bin kişi kemancının önünden geçip, gider.

Kemancı çalmaya başladıktan ancak üç dakika kadar sonra, ilk kez orta yaşlı bir adam kemancıyı fark edip, yavaşlar ve birkaç saniye sonra da gitmek zorunda olduğu yere yetişmek üzere yine hızla yoluna devam eder.

Kemancı ilk bir dolar bahşişini bundan bir dakika kadar sonra alır. Bir kadın yürümesine ara vermeksizin parayı kemancının önüne koyduğu kaba atarak, hızla geçer, gider.

Birkaç dakika sonra, bir başka adam duraklayıp, eğilerek dinlemeye başlar ancak saatine göz attığında işe geç kalmamak için acele ettiğini belirten ifadelerle hızla yoluna devam eder.

En fazla dikkatle duran ise üç yaşlarında bir oğlan çocuğu olur. Annesinin çekiştirmelerine rağmen, çocuk önünde durur ve dikkatle kemancıya bakar. En so nunda annesi daha hızlı, çekiştirerek çocuğu yürümeye zorlar. Oğlan arkasına dönüp dönüp kemancıya bakarak, çaresizce annesinin peşinden gider. Buna benzer şekilde birkaç çocuk daha olur ve hepsi de anne, babaları tarafından yürümeye devam için zorlanarak, uzaklaştırılırlar.

Çaldığı 45 dakika boyunca kemancının önünde sadece 6 kişi, çok kısa bir süre durur. 20 kişi duraklamadan, yürümeye devam ederek, para verir. Kemancı çaldığı süre içinde 32 dolar toplar. Çalmayı bitirdiğinde ise sessizlik hakim olur ve kimse onun durduğunu fark etmez, alkışlamaz

Hiç kimse onun dünyanın en iyi kemancısı Joshua Bell olduğunu ve elindeki 3,5 milyon dolarlık kemanla, yazılmış en karmaşık eserleri çaldığını anlamaz. Oysa Joshua Bell’in metrodaki bu mini konserinden iki gün önce Boston’da verdiği konser biletleri ortalama 100 dolara satılmıştı…

Bu gerçek bir hikayedir ve Joshua Bell’in öylesine bir kılıkla metroda keman çalması, Washington Post gazetesi tarafından alg ılama, keyif alma ve öncelikler üzerine yapılan bir sosyal deney gereği kurgulanmıştır. Sorgulanan şeyler; sıradan bir yerde, uygunsuz bir saatte güzelliği algılayabiliyor muyuz? Durup ondan keyif alıyor muyuz? Beklenmedik bir ortamda, bir yeteneği tanıyabiliyor muyuz? İdi…

Bu deneyden çıkarılacak kıssadan hisse ise, dünyanın en iyi müzisyeni, dünyadaki en iyi müziği çalarken, önünde durup, dinleyecek bir dakikamız dahi yoksa, başka neleri kaçırıyoruz acaba ?

6 comments
  1. Selman
    Mar 16th, 2010 at 14:10 | #1

    İnternette bir ara ciddi bir şekilde dolanan ve -bilmiyorum- Müşfik Kenter’e ait olduğu söylenen “Hep Bir Yerlere, Bir Şeylere Yetişme Telaşındasınız Değil mi?” başlıklı yazısı birebir örtüşüyor.

  2. Jul 27th, 2010 at 09:37 | #2

    Umursamazlık, birilerinin yaptıklarını değersiz ve faydasız bulma.
    Ben merkezli bir hayatı yaşamak, diğerlerinin bir öneminin olmaması.
    Başarıyı takdir etmemek, kendi değerlerinin doğrultusunda kendi doğrularını kabul etmek.

  3. Halil GÜLER
    Dec 21st, 2010 at 23:08 | #3

    Öykünün kahramanı başka bir öyküye fügaran olarak gitmiş :)))
    Blog için teşekkürler

  4. Tolgahan Demirayak
    Mar 17th, 2011 at 13:24 | #4

    http://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw

    Anlattığınız olayın videosu bu sanırım :)

  5. Jun 10th, 2012 at 14:57 | #5

    Biraz düşünelim.
    vatandaş oradan geçerken. maksimum 10 saniye keman sesi duyacaktır.
    10 saniyede etkilemesi bence beklenemez. burada müzik denen şeyin muhteviyatı ve bizim ona nasıl yaklaştığımızla ilgili bazı saptamalarda bulunulmalı. Lafım sadece size değil bende içindeyim , mesela “dünyanın en iyi kemancısı” yerine “İyi keman çalan biri ” dememiz gerekiyor .

  6. Jun 10th, 2012 at 15:06 | #6

    Joshuayı tanrım , iyi çaldığını biliyorum. işe giderken tanısam gene durmayabilirm . ki oradan geçen insanlarda benim gibi basit insanlar. bunları hikayenin dumanını dağıtmak için örnek olarak veriyorum.

Leave a comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>